Uppföljning

Har varit lite dålig med uppdateringarna kanske. Slänger med en länk till årets skönaste låt som plåster på såren, återfinnes längst ned i detta inlägg. Vill också passa på att tipsa om Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann; väldigt trevlig bok som gillas av alla jag hört ha en åsikt.

Tänkte ägna mig åt en kort uppföljning på våra rekar. Först och främst Semcon som kom med rapport utan större reaktion. Aktien handlades visserligen ned en bit men det var till stor del en väldigt luftig spread som krossades, köpsidan kring 27 verkar bestå. Vad själva rapporten anbeträffar tycker jag att den var helt okej. Visserligen hade jag överskattat hur fort nya projekt skulle startas upp inom branschen, men nästa kvartal bör vi med största sannolikhet visa vinst, annars överger jag skeppet. Håll utkik några veckor innan Q3an kommer, jag tror aktien kommer att handlas upp då.

WESC är inte mycket att säga om, småbolagen har haft det tufft senaste tiden och underpresterat rejält. Antingen är man långsiktig eller duktig på att avläsa sinnesstämningen i orderdjupen, det är väldigt mycket lättare på mindre listor utan datorer och kortsiktiga traders.

Ett bolag som dock haft en väldigt fin utveckling på sistone är Enquest. 13,5% på fyra dagar värmer gott. Läs gärna den något korthuggna analysen längre ned på sidan.

Axis rapport var långt över de inofficiella förväntningarna och jag tror att många av de som dumpade av innan kanske på sikt vill in igen. Bra stöd att plocka in kring 85 om ni ges chansen igen.

Husqvarnas rapport var ungefär vad jag förväntade mig, men 10% på rapportdagen överraskade positivt. Helt underbara case när bra rapporter handlas ned dagarna innan.

Överlag har det varit svårt att rapportera på ett tillfredsställande sätt. Minsta antydan till dåliga framtidsutsikter har slaktats, även om det bara varit någons VD som nämnt att en eventuellt svagare global återhämtning kommer att ställa till problem framöver. Revenues har varit nyckeln, vilket jag utgår från att ni alla har förstått.

Vad gäller den långa positionen i olja och den korta i USD/SEK gick båda över förväntan, även om kronan apprecierades väldigt mycket fortare än jag räknat med.

Bifogar ett chart över hur starkt det såg ut i måndags med bruten fallande trendkanal, ny stigande kanal och kross av 1100-motståndet. Precis så bearish som många var förra veckan, precis så bullish såg det ut då. Och så började det bära av nedåt.. Vi har sett många sköna utskakningar under sommaren, det blir så mycket lättare att genomföra körningar när de stora pengarna är på semester.

Körning nedåt på double-dip scenariot efter sommaren, när de stora pengarna är tillbaka på marknaden?

Klicka på bilden så blir den större:

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment