Korta tankar

Tror på Semcon. Bilindustrin går fruktansvärt bra men att plocka in konsulter igen borde lagga något jämfört med sektorn, därav den kassa Q1an. VD har sagt att de anställer varje vecka och när vinsten är tillbaka på 2007 års nivåer värderas Semcon med nuvarande aktiekurs till PE 3..
Dock kan man räkna med sänkta marginaler och minskad uthyrning av konsulter i spåren av en svagare och mer konkurrensutsatt bilindustri. Får hoppas på fortsatt tillväxt inom Energi-delen, troligtvis behövs ett gäng konsulter i samband med det eventuella förnyande av kärnkraften som klubbades preliminärt idag.
Semcon har äntligen börjat tugga lite av de ganska tunga volymer som står uppradade på säljsidan och även börjat bygga upp en bestående köpsida.

Jag är rädd för Axis Q2 om knappa månaden. Stor del av försäljningen i Euro och tillverkningskostnader i USD, som sedan räknas om till rapportvalutan SEK. Älskar dock bolaget på lång sikt och det tog emot att dumpa mitt innehav, även om jag är glad att det skedde förra veckan. Dessutom viss oro för att stater ska spara in på exempelvis nya övervakningskameror i spåren av den globala spar-noja som just nu är modern.

WESC fortsätter att imponera! Lagda orders för vinterkollektionen 2010 ökar 52% jämfört med förra året. Jag behåller mina aktier.

Det skulle inte förvåna mig om Husqvarna kommer med en bra Q2a. Första kvartalet var dåligt i spår av den långvariga vintern, vilket borde göra att beställningar spiller över mot andra kvartalet istället.

Har fått mycket positiva rapporter från Fingerprints årsstämma och utökar troligtvis mitt innehav imorgon bitti. Hoppas återkomma på ämnet.

I helgen blir det fiske!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment